Jedna z najdôležitejších prevádzkových kvapalín minimalizuje trenie a opotrebovanie komponentov motora – predovšetkým tých, ktoré sú pri chode najviac zaťažované. Okrem toho odvádza teplo vznikajúce pri trení súčiastok a tiež aj teplo vznikajúce pri spaľovaní benzínu. Nevyčkávajte na rozsvietenie ikony “olejničky” na palubovej doske, ani nepodceňujte pravidelné výmeny oleja! Neviete podľa akých kritérií olej vybrať? Radi pomôžeme. Pozrite si tipy na motorové oleje, ktoré spĺňajú najprísnejšie normy výrobcov a svoju úlohu – ochranu motora – spĺňajú na jednotku.
Pozrieme sa bližšie na druhy motorových olejov, objasníme si viskozitu a s ňou súvisiace letné a zimné čísla (označenia podľa SAE). Určite spomenieme aj vlastnosti, podľa ktorých sa oleje zaraďujú do výkonnostných kategórií – oxidačná stabilita oleja, odolnosť olejového filmu, vhodnosť pre typ motora aj auta, ochrana proti tvorbe usadenín, vplyv na spotrebu paliva, atď…
Aké motorové oleje sa používajú do súčasných automobilov? Vybrať si syntetiku, polosyntetiku alebo minerálny olej? Aký je limit pre bežnú spotrebu oleja motorom? Aké motorové oleje najviac vyhovujú našim klimatickým podmienkam? Odpovede na otázky nájdete za produktovou časťou v prehľadnom sprievodcovi výberom.
Najlepšie motorové oleje podľa recenzií a nášho výberu
Produkt | Hodnotenie | Cena (od) | ||
---|---|---|---|---|
#1 | Mobil ESP Formula 5W-30 5 l | [usr 5 text="true" tooltip="true"] | 43,50 € | Čítať recenzie |
#2 | Castrol Edge Titanium FST LL 5W-30 5 l | [usr 5 text="true" tooltip="true"] | 39,90 € | Čítať recenzie |
#3 | Valvoline SynPower 5W-40 5 l | [usr 4.9 text="true" tooltip="true"] | 24,90 € | Čítať recenzie |
#4 | Total Quartz 9000 5W-40 5 l | [usr 4.8 text="true" tooltip="true"] | 26,90 € | Čítať recenzie |
#5 | Mobil Super 3000 X1 5W-40 5 l | [usr 4.7 text="true" tooltip="true"] | 29,80 € | Čítať recenzie |
#6 | Liqui Moly 3701 5 l | [usr 4.6 text="true" tooltip="true"] | 69,91 € | Čítať recenzie |
#7 | Ford Formula F 5W-30 5 l | [usr 4.5 text="true" tooltip="true"] | 23,90 € | Čítať recenzie |
Obsah článku
- Najlepšie motorové oleje podľa recenzií a nášho výberu
- TOP 7 motorových olejov
- #1 Mobil ESP Formula 5W-30 5 l (od 43,50 €)
- #2 Castrol Edge Titanium FST LL 5W-30 5 l (od 39,90 €)
- #3 Valvoline SynPower 5W-40 5 l (od 24,90 €)
- #4 Total Quartz 9000 5W-40 5 l (od 26,90 €)
- #5 Mobil Super 3000 X1 5W-40 5 l (od 29,80 €)
- #6 Liqui Moly 3701 5 l (od 69,91 €)
- #7 Ford Formula F 5W-30 5 l (od 23,90 €)
- Ako vybrať motorový olej
- Čo je dobré vedieť na úvod?
- Aké vlastnosti nesie dobrý motorový olej?
- Motorové oleje podľa spôsobu výroby
- Viskozita motorových olejov: Letné a zimné triedy
- Výkonnostné triedy motorových olejov: Dá sa zorientovať v množstve kódov?
- Kedy je čas na výmenu oleja?
- Aká je bežná spotreba motorového oleja motorom?
- Treba s olejom meniť aj filtre?
TOP 7 motorových olejov
#1 Mobil ESP Formula 5W-30 5 l (od 43,50 €)
Navrhnutý je na použitie s najnovšími časticovými filtrami vznetových motorov a tiež aj s katalyzátormi zážihových motorov. Majiteľov áut poteší jeho široký záber – hodí sa do väčšiny moderných automobilov, aj do tých s vysokovýkonnými motormi, napríklad v SUV a ľahkých úžitkových vozidlách. Je špecifikovaný a schválený pre ACEA C2/C3, ACEA A3/B3/B4, ACEA A5/B5, API SM/SN, API CF + pre ďalšie špecifické normy automobilových výrobcov.
O jeho kvalitách hovoria aj recenzie spotrebiteľov, ktorí sa k nemu opätovne vracajú. Presvedčiť vás môže skutočnosť, že je navrhnutý aj do extrémnych podmienok, kde iné oleje zlyhávajú.
Čo sa nám páči
- Extra široké použitie
- Výborné vlastnosti a kvalita
- Vhodný do najmodernejších motorov
- Stabilita a vysoká ochrana motora
- Vhodný aj do extrémnych podmienok
Čo sa nám nepáči
- Vyššia cena v prepočte na liter
Prejsť do obchodu
#2 Castrol Edge Titanium FST LL 5W-30 5 l (od 39,90 €)
Pokroková technológia Titanium FST posilnila vlastnosti tohto oleja, ktorého film je preto dvojnásobne odolnejší voči pretrhnutiu a redukuje trenie namáhaných komponentov. Aj pre túto vlastnosť spĺňa najnáročnejšie testy motorových olejov. Je určený na použitie do naftových a benzínových motoroch, do ktorých patrí olej so špecifikáciou ACEA C3 vo viskozite 5W-30. Mimoriadne obľúbený je vo vozidlách VW Group, ktoré vyžadujú mazivo so špecifikáciou VW 504.00 / 507.00 5W-30.
Čo sa nám páči
- Výborne predávaný + spokojnosť spotrebiteľov
- Olejový film odolnejší proti pretrhnutiu
- Vhodný do najmodernejších motorov
- Zlepšuje efektivitu motora
Čo sa nám nepáči
- Vyššia cena
Prejsť do obchodu
#3 Valvoline SynPower 5W-40 5 l (od 24,90 €)
Syntetický motorový olej Valvoline SynPower s viskozitou 5W-40 a objemom 5 l obsahuje špeciálne prísady, ktoré znižujú trenie a vytvárajú optimálne podmienky pre maximálny výkon motora. Vďaka nim je motor auta chránený pri štarte pri vysokých aj pri veľmi nízkych teplotách. Potešiť vás môže i to, že olej sľubuje zníženie emisií a teda aj spotreby paliva.
Je navrhnutý tak, aby prekonával existujúce výkonnostné požiadavky automobiliek. Podľa špecifikácii je vhodný pre benzínové, naftové, preplňované aj nepreplňované, či LPG motory – v osobných, ale aj ľahkých nákladných autách – špecifikácie : API CF, API SM, API SN, ACEA A3, ACEA B3/B4.
Čo sa nám páči
- Výborné mazanie motora pri vysokých aj nízkych teplotách
- Ľahké štartovanie + ochrana pri studenom štarte
- Pomer cena/kvalita
- Redukuje spotrebu paliva
Čo sa nám nepáči
- –
Prejsť do obchodu
#4 Total Quartz 9000 5W-40 5 l (od 26,90 €)
Tento vysokovýkonný olej pre naftové aj benzínové motory sa vyznačuje vynikajúcou oxidačnou stabilitou. Niektorí spotrebitelia využívajú jeho trvanlivosť na predĺžené intervaly. Olej je aj pri nízkych teplotách tekutý, zaručuje ľahký štart. Pri vysokých teplotách je zase zaručená vysoká odolnosť filmu. Chráni tak všetky dôležité súčasti motora a navyše – jeho disperzné aditíva udržujú motor v čistote. Špecifikácie sú nasledovné : APEA A3/B4, API SM/CP + ďalšie normy od výrobcov automobilov.
Čo sa nám páči
- Mimoriadne obľúbený olej
- Vysoká oxidačná stabilita
- Priaznivá cena
- Zachovanie vlastností pri nízkych aj vysokých teplotách
- Dobré štartovacie vlastnosti
Čo sa nám nepáči
- –
Prejsť do obchodu
#5 Mobil Super 3000 X1 5W-40 5 l (od 29,80 €)
Poskytuje vynikajúcu ochranu proti opotrebovaniu, chráni motor pri nízkych aj extra vysokých teplotách. Oceňujeme, že efektívne pracuje v náročných podmienkach, aj pri častom intenzívnom namáhaní motora. Podľa recenzií má dobré meno a môže sa pochváliť množstvom verných spotrebiteľov, ktorí už po mnohých rokoch používania vedia zhodnotiť jeho kvalitu a prínos pre motor – tichý chod, vysoká ochrana, bezzávadnosť, motor je po rozobratí čistý, bez usadenín.
Čo sa nám páči
- Kvalita za dobrú cenu
- Spokojnosť spotrebiteľov
- Vysoká ochrana motora
- Nízka spotreba oleja
- Tichý bezproblémový chod motora – podľa recenzií
Čo sa nám nepáči
- Dodržiavajte výmenu po 15 000 km
Prejsť do obchodu
#6 Liqui Moly 3701 5 l (od 69,91 €)
K motorom je maximálne šetrný, vysoko stabilný, svoje vlastnosti a odolnosť olejového filmu si udržuje v rôznych jazdných aj teplotných podmienkach. Hoci ide o jeden z najdrahších olejov v našom výbere, kvalita jeho zloženia vysoko prevyšuje predpísané štandardy, preto sa môžete spoľahnúť, že tento olej nesklame.
Čo sa nám páči
- Kvalitný olej vhodný do moderných motorov
- Takmer univerzálne použitie
- Rýchle premazanie motora
- Predĺžené intervaly výmeny oleja
Čo sa nám nepáči
- Vysoká cena
Prejsť do obchodu
#7 Ford Formula F 5W-30 5 l (od 23,90 €)
Zaisťuje vysokú účinnosť mazania, nízku mieru trenia, úsporu pohonných hmôt a vysoký stupeň ochrany. Tento plne syntetický motor je vhodný rovnako pre benzínové aj dieselové motory – so špecifikáciou ACEA A1/B1, ACEA A5/B5.
Čo sa nám páči
- Pomer cena/kvalita
- Špičkový výrobca Castrol
- Posilnené mazacie vlastnosti
- Vysoký stupeň ochrany
Čo sa nám nepáči
- –
Prejsť do obchodu
Ako vybrať motorový olej
Na to, aby ste zvolili správny motorový olej, musíte poznať základné charakteristiky a vlastnosti olejov. Iba ak pochopíte označenia olejov, budete pre svojho štvorkolesového tátoša schopný vybrať najlepší motorový olej.
Čo je dobré vedieť na úvod?
Azda najdôležitejšie je rešpektovať podmienky v ktorých jazdíte, spôsob vašej jazdy a druh vozidla. Pri výbere vhodného maziva je prioritou riadiť sa podľa odporúčaní výrobcu vozidla, ktoré by mali byť uvedené v servisnej knižke a návode na obsluhu. Ak ich nemáte k dispozícii, sledujte štítky o výmene oleja na motore. Každý dobrý mechanik si dá záležať, aby druh oleja spolu s orientačnými kilometrami, po ktorých treba olej znova vymeniť, na štítku aj vyznačil. Potom nemáte pochybnosti o tom, aký olej dolievať v prípade znižujúcej sa hladiny.
Aké vlastnosti nesie dobrý motorový olej?
- Minimalizuje trenie a opotrebovanie komponentov motora.
- Znižuje spotrebu paliva.
- Priľne k trecím plochám.
- Jeho viskozita je čo najmenej závislá od vonkajšej teploty – je tepelne stabilný.
- Má dobrú tepelnú vodivosť aj chladiace schopnosti.
- Olejový film je odolný voči pretrhnutiu – udržuje si svoje vlastnosti.
- Po dobu stanovenej “životnosti” (počet prejdených km) odoláva oxidácii.
- Chráni proti tvorbe usadenín.
Motorové oleje podľa spôsobu výroby
Minerálne oleje
Minerálne motorové oleje vznikajú spracovávaním ropy. Z ropy je najskôr odstránená voda a ďalšie mechanické nečistoty. Následne je vystavená viacerým destiláciám. V poslednom kroku vzniká základ pre motorový olej. Ide o typovo staršie oleje, ktorých nevýhodou je vyššia viskozita, o niečo slabšie mazacie schopnosti a nižšia teplotná odolnosť. K prednostiam však patrí nízka cena.
Syntetické oleje
Patria k najpredávanejším motorovým olejom v súčasnosti, vznikajú syntézou z chemicky mierne odlišných látok, ako je ropa. Základ týchto látok je síce v rope, len prírodné uhľovodíkové reťazce boli nahradené “vhodnejšími”, aby sa zlepšili vlastnosti oleja, čo sa však prenieslo aj do vyššej ceny. K ich prednostiam patrí nízka viskozita, čím znižujú spotrebu paliva a prispievajú aj k dlhšej životnosti motora.
Polosyntetické oleje
Posledný typ sa vyznačuje vyššou tepelnou stabilitou ako minerálne oleje. Čiastočne syntetické oleje vznikajú spojením syntetických a minerálnych olejov v rôznych pomeroch. Snahou výrobcov bolo preniesť vlastnosti syntetických olejov do maziva za cenu minerálneho.
Viskozita motorových olejov: Letné a zimné triedy
Základom je vedieť, že viskozita určuje použiteľnosť oleja vzhľadom na okolité vonkajšie teploty. Viskozitu možno definovať ako mieru vnútorného trenia alebo aj tečivosť kvapalín, ktorá je premennou veličinou a závisí od teploty a tlaku.
Pri činnosti motora dochádza k zmene teploty a tlaku, čo má dosah aj na zmenu viskozity oleja. Ak hľadáte kvalitný olej, stavte na taký, ktorého viskozita je čo najmenej závislá od zmien teploty. Sledujte nasledujúce označenia podľa SAE (Society of Automotive Engineers), ktorá rozlišuje 6 zimných a 5 letných tried.
Zimné číslo hovorí o schopnosti oleja zaručiť štartovateľnosť motora aj pri nízkych, mínusových teplotách. Spája číslice a písmeno W (winter) – 0W, 5W , 10W, 15W, 20W, 25W. Čím nižšie je číslo, tým si olej udržuje stabilné vlastnosti, bez toho, aby zhustol aj pri veľmi nízkych teplotách.
Letné číslo (za pomlčkou) hovorí o tom, aká môže byť najvyššia teplota okolia, do ktorej ešte zostáva olej dostatočne hustý (bez pretrhnutia olejového filmu), aby zabezpečil chod motora. Stretnúť sa môžete s číslami od 20, 30, 40, 50 a 60.
Ak je použitá len jedna z týchto tried (letné alebo zimné číslo), ide o jednostupňový olej (u nás používané iba minimálne). Označenie oboma triedami znamená viacstupňový olej, ktorý nesie aj prívlastok celoročný.
Príklady motorových olejov
- SAE 0W-30 (od -50°C do +30°C)
- SAE 5W-30 (od -30°C do +25°C) – najviac používané u nás
- SAE 5W-40 (od -30°C do +30°C) – najviac používané u nás
- SAE 10W-40 (od -25°C do +35°C)
- SAE 15W-40 (od -20°C do +45°C)
- SAE 20W-50 (od -15°C do +50°C)
Výkonnostné triedy motorových olejov: Dá sa zorientovať v množstve kódov?
Podľa návrhov Asociácie európskych konštruktérov vozidiel ACEA vznikli výkonnostné klasifikácie olejov pre benzínové aj naftové motory. Rozlišujú sa dve základné skupiny: A pre benzínové (zážihové) motory a B pre naftové (vznetové). K nim pribudli aj ďalšie skupiny: C pre autá s katalyzátormi a filtrami pevných častíc, E pre vysokovýkonné motory nákladných áut.
Za písmenami nasleduje číslo 1 až 5 (pre kategóriu E až do 9). Čím je číslo vyššie, tým je olej kvalitnejší, o to lepšie reaguje na rôzne zaťaženia motora a dokáže pružnejšie pracovať v rôznych podmienkach. Preto na štítkoch môžete nájsť značenia ako B3, A3, C4, E7, …
Podľa klasifikácie API (American Petroleum Institute) sa môžete stretnúť s označením S pre benzínové a C pre dieselové motory. Za nimi nasleduje ďalšie písmeno z abecedy. Čím je pozícia tohto písmena v abecede ďalej, tým má olej lepšiu kvalitu aj vyššiu výkonnostnú funkciu. Existujú aj motorové oleje, určené súčasne pre benzín aj naftu, napr CL/SL. Prioritne je však v tomto prípade vhodný pre naftové motory.
Aký motorový olej teda kúpiť, keď všetko vyzerá ako “španielska dedina” a isto so sebou nebudete nosiť vysvetlivky k značeniam? Dajte na radu mechanika v servise, čítajte štítky na motore, v servisnom manuále a začítajte sa aj do etikety na motorovom oleji. Automobilové koncerny nemajú povolené odporúčať iba jednu značku oleja. Avšak môže sa stať, že ich olej bude natoľko špecifický (špecifikácie, schválenia + normy), že na výber budete mať iba produkty od dvoch značiek motorových olejov.
V niektorých prípadoch si samotné automobilky stanovia aj dodatočné vlastné normy, ktoré je tiež dôležité rešpektovať a dolievať iba olej, ktorý spĺňa všetky tieto vlastnosti. Nesmiete používať iné normy a výkonnostnú triedu motorového oleja, ako je povolené. Škody na komponentoch motora by sa pohybovali vo veľmi vysokých sumách. Veľký pozor aj pri prechode na inú značku oleja alebo inú povolenú viskóznu triedu. Aditíva v olejoch môžu pri neodbornej výmene oleja nevhodne zreagovať a vy riskujete odlúčenie karbónových usadenín, ktoré môžu systém upchať a vážne poškodiť.
Výmena oleja sa zväčša viaže nie na časové obdobie, ale na počet prejdených kilometrov. Preto aktívny šofér mení olej viackrát ročne, príležitostný šofér, ktorý s autom prejde ročne niekoľko tisíc kilometrov nemusí do servisu za výmenou oleja chodiť často. Štandardne ide o hodnotu 15 000 prejdených kilometrov, pri motorových olejoch “longlife” až o dvojnásobok intervalu – 30 000 km. Okrem počtu prejdených kilometrov, treba rozlíšiť aj v akej premávke najčastejšie jazdíte.
Jednotlivé komponenty sa totiž inak opotrebúvajú pri pravidelnej jazde v meste, mimo mesta alebo v kombinovanej premávke, a tým aj vplývajú na životnosť a kvalitu oleja. Treba poznamenať, že olej podlieha oxidácii, preto aj keď jazdíte málo, mali by ste olej vo vozidle meniť aspoň 1 krát za dva roky, inak už nebude olej vykazovať žiadané vlastnosti.
Aká je bežná spotreba motorového oleja motorom?
Chystáte sa absolvovať výmenu oleja v servise? Potom si kúpte od mechanika aj liter tohto oleja navyše, predídete zámene v prípade svojpomocného dolievania. Nemôžete sa totiž spoliehať na to, že váš motor olej “nežerie”. Je bežné, že aj ten najkvalitnejší motor spotrebuje isté množstvo oleja. V tolerancii je hodnota približne 0,3 – 1 liter na 15 000 km v závislosti od značky.
Sledujte ako palubný počítač vyhodnocuje množstvo oleja, resp, ak budete mať otvorenú kapotu, skontrolujte hladinu oleja na ryske, nakoľko sa blíži k minimálnej hodnote. Na spotrebu oleja má tiež dosah aj spôsob vašej jazdy. Ak často vytáčate motor do červených čísel alebo naopak jazdíte len krátke trasy, môže byť spotreba ešte vyššia. Pozor pri výrazných stratách oleja – naznačujú prienik oleja do spaľovacieho priestoru.
Treba s olejom meniť aj filtre?
Pri výmene oleja je dobré zvážiť aj výmenu filtrov:
- Jednoznačne je potrebné vymeniť olejový filter.
- Vzduchový filter sa zvykne meniť každých 15 000 – 20 000 km, ak sa tak nestane, jeho filtračná schopnosť sa veľmi zníži.
- Palivový filter je dobré mať pod kontrolou najmä pri naftových motoroch a riadiť sa odporúčaniami technikov. Ideálne, bez ohľadu na to, či ide o zážihový alebo vznetový motor by sa mal palivový filter meniť 1 krát za 1 – 2 roky, v závislosti od počtu prejdených kilometrov a spôsobu prevádzkovania auta.