Je čas vymeniť plášte na bicykli? Pri pohľade do bohatej ponuky plášťov na bicykel nemusí byť vaše rozhodovanie úplne jednoduché. Ako vybrať najlepšie plášte na bicykel podľa typu bicykla, terénu či náročnosti jazdy? V hre sú minimálne tri dôležité premenné – priemer plášťa, šírka plášťa a samotný dezén. Tam to však zďaleka nekončí…
V nasledujúcom prehľade si povieme viac o najdôležitejších parametroch aj o tom, čo zvážiť z pohľadu vašich nárokov pri jazde na bicykli. O cyklistických plášťoch sa zvykne hovoriť ako o jedinom kontaktnom bode bicykla s povrchom, po ktorom jazdíte. Je preto celkom zrejmé, že prevedenie plášťov má zásadný vplyv na rýchlosť, priľnavosť, ovládateľnosť aerodynamiku, pohodlie aj celkovú bezpečnosť jazdy. Výber plášťov na bicykel by ste určite nemali nechávať na náhodu. Kvalitné plášte na bicykel od renomovaných výrobcov nájdete napríklad aj v rebríčku nižšie. Ak chcete mať pohromade ešte viac názorov, neprehliadnite ani dostupné testy a recenzie plášťov na horské či mestské bicykle.
Najlepšie plášte na bicykel podľa recenzií a nášho výberu
Produkt | Info | Hodnotenie | ||
---|---|---|---|---|
#1 | Maxxis Ardent Race | Najlepší plášť na horský bicykel + Ideálny na technické XC preteky a dlhé vytrvalostné maratóny + Dobrá priľnavosť a stabilita pri prejazdoch zákrutami + Ochrana proti prerezaniu a oderu, ktorá nenarušuje výkon plášťa od 36 € | ⭐ 100 % | Čítať recenzie |
#2 | Maxxis Ikon | + MTB plášť pre XC použitie + Ukážkové vlastnosti vo všetkých jazdných podmienkach + Výborne pripravené na montáž s tesniacim mliekom od 34 € | ⭐ 98 % | Čítať recenzie |
#3 | Schwalbe Smart Sam | + Vynikajúce všestranné vlastnosti + Optimálny záber v teréne + Mohutnejšie hrany poskytujú optimálnu priľnavosť od 22 € | ⭐ 96 % | Čítať recenzie |
#4 | Continental Double Fighter III | + Tichý chod na asfalte, dobrá priľnavosť na tratiach a štrkových cestách + Odolnosť voči poškodeniu i na nerovnom povrchu + Umožní premenu terénneho bicykla na šikovného mestského pretekára od 18 € | ⭐ 94 % | Čítať recenzie |
#5 | Maxxis MINION DHR II | + Ideálny plášť na agresívnu jazdu v náročnom teréne + Zvýšená akcelerácia, podpora pri zatáčaní, zlepšený brzdný výkon + Materiál extrémne odolný voči oderu od 46 € | ⭐ 94 % | Čítať recenzie |
#6 | Maxxis Rekon Race | + Skvelá voľba pre suché XC trate a preteky na krátkej trati + Ľahká a flexibilná tkanina chráni boky plášťa proti prerezaniu a oderu + Použitie s klasickou dušou alebo ako bezdušový s tesniacim tmelom od 39 € | ⭐ 92 % | Čítať recenzie |
Obsah článku
Ako vybrať plášť na bicykel
Plášte sú pre bicykel významným a nevyhnutným prvkom. Ak stojíte pred kúpou nových plášťov, nič nepokazíte, ak budete pohodlne a bez väčších starostí nasledovať parametre súčasných a iba z bočných strán odpíšete dôležité informácie súvisiace s veľkosťou, typom či značkou. Vybrať sa však môžete aj cestou vlastnej voľby, najmä ak sa domnievate, že správne plášte vyťažia z vášho bicykla ešte viac potenciálu a do jazdy vám prinesú viac rýchlosti, ovládateľnosti či pohodlia. Ako vybrať plášte na bicykel a na aké vlastnosti a parametre sa zamerať?
Kedy vymeniť na bicykli plášte?
Výmene plášťov sa z času na čas nevyhne žiadny cyklista. Najčastejším dôvodom výmeny je opotrebovanie. Rýchlosť opotrebovania nie je rovnaká, ani sa nedá spriemerovať – závisí od času stráveného na bicykli, jazdného štýlu, terénu aj hmotnosti cyklistu. K opotrebovaniu prispieva i spôsob brzdenia.
Medzi znaky opotrebovania patrí najmä znížený a zošúchaný dezén, vytrhané „štuplíky“, vysoká tvrdosť, postranné ryhy, zhoršená ovládateľnosť bicykla v zákrutách a v náročnejšom teréne. U jedného cyklistu je dôvodom výmeny vyšší vek plášťov a ich postupne sa zhoršujúce vlastnosti, u ďalšieho je to opotrebovanie z dôvodu už jednej agresívnej jazdy alebo následok prejazdu cez mechanické prekážky, ktoré plášte bicykla poškodili (črepiny, ostré kamene, horúci asfalt, …).
Plášte na bicykli nemusíte meniť iba z dôvodu opotrebovania alebo poškodenia. Ak máte pocit, že vám súčasné plášte neposkytujú komfort, výkon a rýchlosť, akú by ste očakávali, so zmenou neotáľajte. Váš bicykel je s veľkou pravdepodobnosťou vyrobený na istý jazdný štýl (cestný bicykel, horský bicykel, trekingový bicykel, …) a so správnymi plášťami viete z jazdy získať maximum.
Priemer plášťov na bicykle
Pri kúpe nových plášťov na bicykel si všímajte priemer, šírku a dezén plášťov. Kým pri šírke a dezéne máte o niečo voľnejšiu ruku a väčší výber z možností, v prípade priemeru plášťov sa musíte verne držať premieru ráfikov na kolesách, na ktorých jazdíte. Ráfik je súčasťou kolesa po jeho obvode a úzko súvisí s priestorom na uloženie pneumatiky.
Priemer kolies sa udáva v palcoch alebo v milimetroch (môže to byť 28” alebo 700 mm). Na priemer kolies je naviazaný aj priemer plášťov bicykla. V značení na postrannej časti plášťa sa priemer uvádza v kombinácii so šírkou plášťa, a práve v tomto bode začína byť pre menej skúsených cyklistov situácia „číselne“ celkom komplikovaná. Čo znamená 29×2,2″, 700×23c alebo 54-622? Prečo nie je veľkostné značenie rovnaké? Odpoveď nájdete v trojici systémov na značenie pneumatík/pláštov bicyklov. Ide o americký/anglický, francúzsky a ETRTO systém značenia.
- Americké/anglické značenie funguje komplet s údajmi v palcoch. Uvádza sa ako: približný priemer plášťa × približná šírka pneumatiky po nahustení (v palcoch) – napríklad 29×2,2″ (značenie typické pre horské a hybridné bicykle)
- Francúzske značenie pracuje s údajmi v milimetroch. Uvádza sa ako: približný priemer pneumatiky × približná šírka pneumatiky po nahustení (v milimetroch) – napríklad 700×23c (značenie typické pre cestné bicykle).
- ETRTO značenie (alebo European Tire and Rim Technical Organization) je značenie podľa európskych štandardov. Uvádza sa ako: približná šírka pneumatiky po nahustení – presný vnútorný priemer pneumatiky (v milimetroch) – napríklad 54–622. Väčšina plášťov má na sebe toto značenie, ktoré pomerne presne vymedzuje, na aký ráfik plášť presne sadne.
Renomovaní výrobcovia cyklistických pneumatík majú na svojich stránkach prevodné tabuľky medzi rozmermi podľa rôznych značení.
Šírka plášťov na bicykle
Kým pri priemere plášťov sa musíte držať priemeru ráfikov na kolesách, so šírkou to už nie také striktné. Šírka plášťa býva uvádzaná v palcoch alebo milimetroch. Vo všeobecnosti sú užšie plášte vhodné na rýchlu jazdu po asfalte a širšie plášte (spolu s vhodným dezénom) zase lepšie zvládajú náročný terén.
Vybrať si môžete z viacerých dostupných šírok – no samozrejme vždy tak, aby šírka plášťa zodpovedala typu bicykla, prostrediu a jazdnému štýlu. Nebudete predsa na cestný bicykel osádzať široké pneumatiky, ktoré vás spomalia. A opačne – ani na horský bicykel nedáte úzke plášte, ktoré vám neposkytnú stabilitu ani záber.
Pre jednoduchšiu orientáciu vychádzajte predovšetkým z druhu bicykla a povrchov, na akých sa pohybujete. Avšak pozor, aj pri výbere šírky plášťu ste do istej miery limitovaní – nafúknutý plášť sa musí zmestiť do prednej vidlice i zadnej stavby bicykla. Výrobca bicykla by mal poskytovať informácie o maximálnej šírke pneumatík, ktoré môžu byť na kolesá konkrétneho bicykla osadené. Zároveň tiež platí staré známe, že šírka plášťa by mala byť aspoň o kúsok väčšia ako šírka ráfika na kolese.
Dezén plášťa
Ani dezén plášťa by nemal zostať bez povšimnutia. Jeho hladkosť/členitosť predurčuje, akým spôsobom sa budú kolesá správať pri jazde na rôznych povrchoch.
- Plášte s hladkým dezénom sú ideálne na hladké a spevnené povrchy (typicky asfaltové cesty), kde umožňujú dosahovať vysoké rýchlosti pri jazde na cestnom bicykli. Hladký dezén pomáha dosahovať vyššiu akceleráciu a zvyšuje priľnavosť na hladkých povrchoch.
- Ak jazdíte po štrkových cestách, zvoľte plášte s dezénom, ktorý dokáže priľnúť k sypkému povrchu. Súčasťou takého dezénu bývajú napríklad širšie „štuplíky“ s nižšou výškou, no s rovnomerným rozmiestnením. Takýmto prevedením disponujú mnohé cyklistické plášte s univerzálnym využitím (napríklad trekingové bicykle a bicykle s hybridným určením).
- Na jazdu v horskom teréne vybavte bicykel plášťami s výrazným dezénom, ktorému dominujú mohutnejšie štuplíky s väčšími rozostupmi, aby z medzier rýchlo vypadávalo zaseknuté blato a nezhoršovalo jazdné vlastnosti bicykla.
Výber plášťov podľa druhu bicykla a terénu
Poďme sa zo sveta teórie v krátkosti presunúť smerom k číslam. Zaujíma vás, aké sú typické priemery a šírky plášťov pre cestný alebo horský bicykel? Základný náčrt pre rýchlejšiu orientáciu nájdete v nasledujúcich riadkoch. Vždy sa riaďte presnými špecifikáciami a druhom vášho bicykla. V súčasnej ponuke sú totiž rozmanité kategórie bicyklov, a kým niektoré sú jasným zástupcom konkrétneho druhu, ďalšie stoja na rozmedzí dvoch kategórií, aby oslovili širším využitím na minimálne dvoch či troch typoch povrchov.
Horské bicykle/MTB
Špina, hlina, blato, konáriky, mach – to všetko si vyžaduje premyslene štruktúrovaný dezén s výraznejšími elementami. Pri horskej cyklistike nejde o rýchlosť. Potrebujete výbornú stabilitu, ovládateľnosť a maximálnu priľnavosť. Vzduch uviaznutý v plášťoch je akoby doplnkovým tlmičom.
Pre plášte na horské bicykle sú najtypickejšie priemery 26”, 27,5” a 29” so šírkami s rozsahu od 1,8″ až 2,4″ (45 mm až 60 mm). Pre špecifické zjazdové bicykle, ktoré zvládajú skoky po skalách, sa používajú aj plášte so šírkou až do 3″ (75 mm). Plášte na MTB bicykle sú v ponuke zvyčajne tie najrobustnejšie.
Cestné a závodné bicykle
Z úplne opačného spektra vzhľadu i vlastností sú plášte na cestné a závodné bicykle. Medzi poznávacie znaky patrí subtílnosť a uhladenosť. Ich dezén je nízky, nevýrazný a sú vytvorené pre podmienky spevnených, hladkých ciest. Cyklistovi majú ponúkať možnosť dosahovať vysoké rýchlosti. Nepočítajú s veľkými nerovnosťami.
Kedysi boli pre cesťáky typické ultraúzke plášte, ktoré je ešte stále vidieť na cestách. Pribúdajú však aj cestné bicykle s o niečo širšími plášťami, aby bola jazda komfortnejšia pre širší zástup záujemcov o cestnú cyklistiku. Väčšina cestných plášťov vychádza z francúzskeho značenia v milimetroch. Typický je priemer 700 mm a šírka 18 – 23 mm. Ak si chcete užiť viac pohodlia pri rekreačných jazdách, môžete siahnuť aj po plášťoch so šírkou 25 – 28 mm.
Trekingové a krosové bicykle
Trekingové a krosové bicykle sa tešia veľkej obľúbenosti najmä pre ich univerzálne využitie. Spájajú športového ducha s rekreačným pohodlím. Poradia si so spevnenými aj poľnými cestami. Lepšie vybavené krosové bicykle pokoria i stredne náročný terén. Rozdiel medzi nimi sa ukrýva v detailoch. O trekingových bicykloch sa zvykne hovoriť, že majú bohatšiu doplnkovú výbavu na využitie v meste. Aké plášte im najviac vyhovujú?
Tieto bicykle sa pre dospelých najčastejšie vyrábajú s kolesami o veľkosti 28″ a 29″, čomu by mal zodpovedať aj priemer plášťov. Šírka sa orientačne pohybuje v rozpätí 1,3″ – 2,2″ (teda 32 – 55 mm). Dezén je menej výrazný ako pri horských bicykloch. Tvoria ho nižšie a hustejšie usporiadané prvky.
Materiálové spracovanie plášťov
Konštrukciu cyklistických plášťov tvorí textilná kostra, ktorá je potiahnutá gumovou zmesou, aby bola vzduchotesná. V súvislosti s plášťami sa často spomína hodnota EPI (Ends Per Inch) alebo TPI (Threads Per Inch). Hovoria o počte vlákien tkaniny na palec štvorcový – teda o hustote tkania kostry plášťa.
Vo všeobecnosti platí, že čím je táto hodnota vyššia, tým vyššia je i kvalita samotného plášťa (do 20 EPI pre lacné plášte, 60 – 70 EPI veľmi dobrý pomer cena/jazdné vlastnosti, nad 120 EPI pretekárske plášte).
Ak sú jednotlivé vlákna bližšie vedľa seba, môžu byť tenšie a jemnejšie, vďaka čomu sa znižuje aj výsledná hmotnosť plášťa. Plášť s vysokým EPI bude tiež zvyčajne poddajnejší ako ten s nižším EPI. Hustá kostra je dôležitá pre nízky valivý odpor a výborné jazdné vlastnosti. Zároveň sa zvyšuje aj ochrana proti prepichnutiu.
Drôtená alebo kevlarová pätka?
Ak pätka je označovaný okraj, ktorý má za úlohu správne držať plášť v ráfiku. Pätka býva buď drôtená (plášť si drží okrúhly tvar aj bez kolesa), alebo kevlarová (plášť je zložený v úsporných rozmerov).
Na nasadenie plášťa s drôtenou pätkou budete potrebovať montpáky. Takýto plášť si však so sebou len ťažko vezmete ako rezervu (možno iba do kufra auta). Plášte s kevlarovými pätkami šetria priestor a sú menej náročné na montáž. Výborne sedia v ráfiku, no treba počítať s vyššou cenou.
Dušové alebo bezdušové plášte?
Jedno riešenie možno označiť za klasické a veľmi dobre známe cyklistom na rôznych úrovniach. K dušovým plášťom budete potrebovať kompatibilné duše vyhovujúce priemerom a šírkou. Vybavené môžu byť galuskovým alebo automobilovým ventilom. Zvyčajne predstavujú cenovo dostupnejšiu voľbu. Výhodou je široký výber, nenáročná oprava/výmena, no menšia priľnavosť a vyššia náchylnosť na precvaknutie duše o ráfik kolesa. Kombinácia lacný plášť + lacná duša nebude patriť k najľahším.
Najskôr nadšenci cestnej cyklistiky a v súčasnosti už aj milovníci horských zjazdov siahajú po bezdušových plášťoch (označované ako „tubeless ready“). Je totiž veľmi ťažké prepichnúť dušu, ak žiadnu na bicykli nemáte. Bezdušové plášte sú drahšie, no majú veľmi dobré jazdné vlastnosti. Vyžadujú si zakúpenie ráfikov, ktoré sú navrhnuté tak, aby fungovali s bezdušovým nastavením a spolu s tesniacim tmelom vytvorili uzavretý systém. Výhodou je eliminácia bežných defektov, ktoré tmel za jazdy spoľahlivo zalepí.
Ceny plášťov na bicykle
Koľko zaplatíte za kvalitný plášť na bicykel? Pre rýchlejšiu orientáciu sme širokú ponuku rozdelili do troch nasledujúcich kategórií.
Plášte na bicykel do 15 eur
Táto cenová kategória ponúka veľký výber plášťov v základnom prevedení na rôzne druhy bicyklov. Špeciálne zmesi, odľahčenie či skladaciu kevlarovú pätku by ste pri nich však hľadali iba márne. Ide o plášte vhodné skôr na občasné a rekreačné použitie pre menej náročných cyklistov.
Plášte na bicykel od 15 do 40 eur
Kategória, ktorej dominuju aktuálne najpredávanejšie plášte na bicykle, zaujme pomerom cena/výkon a veľkou rozmanitosťou. Viaceré modely sprevádzajú spokojné recenzie cyklistov. Z pohľadu prevedenia majú čo ponúknuť aj náročnejším cyklistom.
Plášte na bicykel od 40 eur
Najmodernejšie zmesi, dôraz na výkon a odolnosť, špecifické vylepšenia, perfektne premyslený dezén – prémiové plášte na bicykle sú určené pre náročných cyklistov s vysokým nájazdom. V kategórii nájdete široký výber plášťov s kevlarovou pätkou aj bezdušové plášte.
Najlepšie značky plášťov na bicykle
V nasledujúcom zozname nájdete značky, ktoré majú na svojom konte obľúbené plášte na bicykle.
- Maxxis – Popredná taiwanská značka v oblasti výroby pneumatík pre bicykle a motorové vozidlá má na našom trhu veľký výber plášťov na bicykle. Ovládla online rebríčky predajnosti a kvalitami presvedčila mnohých cyklistov.
- Schwalbe – Nemecká značka je známa vysokokvalitnými pneumatikami na bicykle. V obrovskej ponuke nájdu svojich favoritov príležitostní i nároční závodní cyklisti. Plášte na rôzne druhy bicyklov v základnom, rokmi overenom prevedení, aj moderné plášte s perfektnými vlastnosťami vhodné do extrémnych podmienok.
- Continental – Prémiová nemecká značka Continental presvedčí pomerom cena/kvalita. V portfóliu má kvalitné cestné plášte aj plášte na štrk či MTB. Zaujímavé vylepšenia a spokojné recenzie.
- WTB – Hľadáte plášť na enduro/MTB/XC/gravel so špeciálnym dezénom, ktorý bude skvele fungovať na suchu aj na blate? Potom si nenechajte ujsť ponuku značky WTB, v ktorej nájdete viacero výkonných plášťov vyhotovených priamo pre podmienky náročného prostredia
- Panaracer – Japonský výrobca cyklistických plášťov zaujme rozmanitou ponukou, v ktorej dominujú cestné, gravelové i univerzálne plášte na bicykle.
- Mitas – Česká značka zaoberajúca sa výrobou pneumatík osloví dobrou cenovou dostupnosťou. V jej portfóliu nájdete MTB plášte, plášte vhodné na štrkové a nespevnené cesty i všestranné cestné plášte.
Produkt | Info | Hodnotenie | ||
---|---|---|---|---|
#1 | Maxxis Ardent Race | Najlepší plášť na horský bicykel + Ideálny na technické XC preteky a dlhé vytrvalostné maratóny + Dobrá priľnavosť a stabilita pri prejazdoch zákrutami + Ochrana proti prerezaniu a oderu, ktorá nenarušuje výkon plášťa od 36 € | ⭐ 100 % | Čítať recenzie |
#2 | Maxxis Ikon | + MTB plášť pre XC použitie + Ukážkové vlastnosti vo všetkých jazdných podmienkach + Výborne pripravené na montáž s tesniacim mliekom od 34 € | ⭐ 98 % | Čítať recenzie |
#3 | Schwalbe Smart Sam | + Vynikajúce všestranné vlastnosti + Optimálny záber v teréne + Mohutnejšie hrany poskytujú optimálnu priľnavosť od 22 € | ⭐ 96 % | Čítať recenzie |
#4 | Continental Double Fighter III | + Tichý chod na asfalte, dobrá priľnavosť na tratiach a štrkových cestách + Odolnosť voči poškodeniu i na nerovnom povrchu + Umožní premenu terénneho bicykla na šikovného mestského pretekára od 18 € | ⭐ 94 % | Čítať recenzie |
#5 | Maxxis MINION DHR II | + Ideálny plášť na agresívnu jazdu v náročnom teréne + Zvýšená akcelerácia, podpora pri zatáčaní, zlepšený brzdný výkon + Materiál extrémne odolný voči oderu od 46 € | ⭐ 94 % | Čítať recenzie |
#6 | Maxxis Rekon Race | + Skvelá voľba pre suché XC trate a preteky na krátkej trati + Ľahká a flexibilná tkanina chráni boky plášťa proti prerezaniu a oderu + Použitie s klasickou dušou alebo ako bezdušový s tesniacim tmelom od 39 € | ⭐ 92 % | Čítať recenzie |